Groningen?

Written on 20 mei 2015 by  / Published in Reizen

Nou dan gaat het toch nog gebeuren. In januari 2015 reeds de kaart besteld. En vandaag ga ik op reis naar: Groningen. In het kader van iedere maand iets leuks doen dus. Nou dan is dit toch wel wat. Als ik dan toch dat godvergeten eind moet rijden, dan maar een goeie aanpak. Ik ga dus eerst naar Westerbork in de ochtend, en dan door naar Paterswolde. Daar is het hotel. Volgende dag bezoek ik Groningenstad, en ga 's avonds naar het Requiem van Berlioz. Een bijzondere uitvoering, want het wordt niet zo heel veel gespeeld ivm de omvang van het orkeste en koorbezetting. Vervolgens nog even de stad in en de zal zaterdag nog even door het aarbeving gebied rijden. Vervolgens de gaan we terug. Een heerlijke minivakantie!

Dat gaat allemaal heel ontspannen. Niks aan de hand. Nog even gewerkt en toen maar eens koffertje gepakt. Prachtige luchten. Witte wolken blauwe hemel. Nederlandser kan bijna niet. Ik besluit om halverwege de rit te gaan lunchen. Dat wordt dan Hoogeveen.. Het oude postkantoor. Het wordt dan ook een snelle lunch. Want eigenlijk ben ik één uur te laat.

Daardoor arriveer ik in Westerbork om 15.00 uur. Dat laat nog twee uur bezoektijd over. Het bezoekerscentrum is prima. Veel filmfragmenten. Deze ken ik al. Ik heb de doc en de film al gezien. Uit de winkel heb ik twee dingen meegenomen. Verzamel DVD van Von lLiefensthal en een mooi boek over Heydrich en Himmler. Daarna de wandeling naar het voormalig kampterrein. Er was bijna niemand. Zeker niet na de wandeling van twee kilometer. De tijd gaat natuurlijk door het zal zeker rond vieren geweest zijn. Dan zijn er ook niet zoveel mensen meer. Mooie video gemaakt van de herrineringsteentjes (honderdtweeduizend,overigens). Dat voormalig huis van de SS kampcommandant is echt spookachtig. De inrichting (wat er nog van over is) blijkt ongewijzigd te zijn. Vanaf 1050 tot 1970 heeft er nog iemand gewoond.rond zes uur in het hotel. Geborreld en gegeten.

Ontbijten als alles klaar staat dat is het leukste wat er is. Je eet dan ook wat meer.. Dat is wel weer jammer. Maar met goed gevulde maag is een bezoek aan de stad wel de moeite waard. Mooi weer, dus dat was ook prima. En slechts 15 minuten blijkt het rijden te zijn naar het centrum van de stad. Nou, geparkeerd, wat gelopen, wat gegeten en gedronken en twee musea bezocht. Vervolgens nog een terrasje. En daarna lekker gegeten in een bistro. Voor het begin van de tweede helft ben ik naar het concert gegegaan. Nou, dat had ik niet willen missen. Wat een mooi spektakel. In de vier hoeken van de zaal was koper opgesteld. Het podium overvol. Maar het was geweldig. Na afloop terug gereden en nog een warm bad genomen. En na het slapen mijn laatste ontbijtje op Groningsgrondgebied.. Het was de moeite waard